![]() | |
Antwerpen, De Nieuwe Gazet |
Katoen Natie zet Havenbedrijf klem
08-12-2012 | Pag. 41 |
PROTEST TEGEN HERZIENING VAN MONSTERBOETES VOOR DP WORLD EN PSA
Havenbedrijven PSA en DP World moeten er niet op rekenen dat hun monsterboetes van 51 miljoen euro worden kwijtgescholden. Die zijn ze verschuldigd omdat ze hun trafiekprognoses niet halen. Maar het Gemeentelijk Havenbedrijf zal pas met het nieuwe stadsbestuur een beslissing nemen. Dat lijkt op een capitulatie van havenbaas Eddy Bruyninck, die een alternatief voorstel van boetes had gedaan. Katoen Natie diende immers een ingebrekestelling in tegen de ongelijke behandeling van havenbedrijven.
Het stormt in de Antwerpse havenwereld. Vorige maand bleek dat het Gemeentelijk Havenbedrijf niet de minste moeite had gedaan om twee goederenreuzen, DP World en PSA, aan hun afspraken te houden. Toen die in 2004 een concessie ondertekenden voor het Deurganckdok, gingen ze ook akkoord met de afgesproken trafieken. De voorbije drie jaar haalden ze die niet. Wat hen komt te staan op monsterboetes: nu al 35,6 miljoen euro voor PSA en 15,6 miljoen euro voor DP World. En dan is het zwakke 2012 nog niet meegeteld. De meter tikt en kan al rond 70 miljoen euro hangen. Tegen de achtergrond van een stad die in een crisisklimaat elke euro moet omdraaien, kan het Havenbedrijf zich niet veroorloven om zòveel geld te laten liggen. Mààr: havenbaas Eddy Bruyninckx stoot PSA en DP World niet graag voor het hoofd. Ook havenschepen Marc Van Peel (CD&V) vindt een snelle inning een slechte zaak. "We maken een afweging van het algemene havenbelang", zegt Van Peel. "Terwijl Rotterdam net als Antwerpen een boeteclausule hanteert, hebben Le Havre (Frankrijk) en Hamburg (Duitsland) dat systeem niet. De verplichtingen van DP World en PSA zijn vastgelegd in een tijd dat de bomen tot in de hemel groeiden. Wat we zouden kunnen doen? Afwachten tot de economie weer opveert, en de betaling van de boetes spreiden." De kans is zéér klein dat het Havenbedrijf op 18 december zal stemmen over het alternatieve voorstel van Eddy Bruyninckx. Daarin zou worden vertrokken van de trafieken in 2008. In de jaren daarna moeten DP World en PSA dan 25 procent beter presteren dan het gemiddelde in alle havens tussen Le Havre en Hamburg. Bij de bestuursleden in het Havenbedrijf is gemor te horen. "We zijn in snelheid gepakt", zegt Jan Penris (Vlaams Belang). "We wisten niet hoe dat precies zat met die boetes. Zeker is: ik geef zoveel centen niet weg aan twee rijke staatsbedrijven (PSA is van Singapore, DP World is grotendeels in handen van de emir van Dubai, red.)."
"Geen verborgen agenda"
Ook bij bestuursleden van twee andere politieke partijen is er weinig animo om PSA en DP World een concurrentieel voordeel te bezorgen op de 'kleinere' spelers. Eddy Bruyninckx zelf fietst om de vraag heen waarom de boetes zo uit de lucht vielen. "Wij hebben geen verborgen agenda. Het stoort me dat er onjuiste informatie naar de media doorsijpelde. Zodra de kwestie is uitgeklaard, gaan we alles netjes uitleggen." Maar voor Katoen Natie is de maat vol. Het bedrijf van Fernand Huts heeft het Havenbedrijf zelfs al een ingebrekestelling gestuurd. De reden ligt voor de hand: waarom moeten zij hun boetes bij onvoldoende trafiek blijven betalen als DP World en PSA worden vrijgesteld? Het klinkt erg onlogisch dat je door een verlaging of kwijtschelding van boetes bedrijven kunt dwingen om meer trafiek binnen te halen. Bovendien hebben zowel PSA als aandeelhouders van DP World lijnen verplaatst van Antwerpen naar Zeebrugge. Zo wordt het nòg lastiger om voldoende goederen te behandelen. "DP World zou zelfs overwegen om Antwerpen te verlaten en uit te wijken naar Rotterdam", zegt een bestuurder. Tot slot zijn er eventueel ook politieke gevolgen. Eddy Bruyninckx maakt met de affaire niet zo'n beste beurt. Hij heeft dezelfde politieke kleur als Marc Van Peel (CD&V), die graag havenschepen zou blijven. Van Peel blijft er kalm bij. "De schepenmandaten zijn nog niet verdeeld, in alle eerlijkheid. Simpel: ik sta achter het beleid dat tot nu toe in het Havenbedrijf is gevoerd." Maar N-VA heeft op 14 oktober de macht gegrepen en zal flink wat bestuursleden in het Havenbedrijf krijgen. Het lijkt er sterk op dat de partij niet van plan is om DP World en PSA een miljoenencadeau te geven. Bij DP World en PSA wilde niemand reageren.
PHILIPPE TRUYTS
© 2012 Het Laatste Nieuws