Aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente, graag willen wij volgende punten, bijkomend op agenda van ek gemeenteraad plaatsen.

12/02/2001

1. Gezien: Het toch niet kleine patrimonium van de gemeente

De vraag naar een goed beheer

Het vertrek van vzw Nethedal uit het gemeentehuis van Schriek

De herstellingswerken die aan het pand dienen uitgevoerd

Vragen wij: Naar opties van het college ivm dit gebouw.

2. Gezien – vraag naar informatie ivm openbare werken

Vragen wij: Hoe en wanneer werden omwonenden en zelfstandigen van de werken van 2de fase van herinrichting Grootlo verwittigd van start van werken.

15/04/2001

1. Vraag naar hygiëne bij personeel dat beken ruimt

Hoe is de situatie nu ivm mogelijkheid tot wassen van handen en toiletbezoek?

Is die situatie voor verbetering vatbaar?

o.m. door plaatsen v barak cfr MINA-werkers.

2. Vraag naar beloning v desbetreffend personeel

Welke som werd reeds uitbetaald voor gevaarlijk en ongezond werk?

Voldoet deze regeling wel?

Moet zij aangepast worden?

4/6/2001

1. Gelet op het feit dat het college bijwijlen beroep doet op architecten(bureaus), advocaten, notarissen, landmeters en dergelijke. Vragen wij volgens welk principe of verdeelsleutel beroep wordt gedaan op deze deskundigen.

Gelet op de bedenking van onze fractie bij de bespreking van de begroting 2001: “Er zal wel ergens een post in staan voor de uitgaven voor advocaten en landmeters. In navolging van andere gemeenten vragen wij naar de procedure zodat alle advocaten, landmeters en dergelijke, van Heist-op-den-Berg hiervoor in aanmerking komen!!!”

Bij deze herhalen wij deze vraag.

2. Gelet op het collegebesluit punt 22 van 23 april 2001 ivm Hof van Riemen, vragen wij: welke procedure of zogenaamde ‘zaken’ lopen nog ivm het Hof van Riemen?

Voor zover de procedures het toelaten, naar een stand van zaken van de verschillende zaken.

29/8/2001

Gezien de veelvuldige wateroverlast in de Paalstraat

-de reeds veelvuldige vragen van bewoners naar verbetering van de situatie, vragen die verantwoord zijn.

-brief van de gemeente Keerbergen, door college ontvangen op 2 juli 2001.

Vragen wij

-Hoe en wanneer is meerderheid van plan situatie in Paalstraat ten goede aan te pakken?

-Bestaat mogelijkheid nog om in te spleen op intenties van buurgemeente?

30/10/2001

1. Gelet op collegebeslissing van 11/9/2001 punt 4 ivm Langstraat

Gelet op tegenkantingen v omwonenden ivm deze beslissing

Vragen wij: of college zijn beslissing wil herzien, eventueel in samenspraak met omwonenden.

2. Zou het college willen overwegen, om zoals in andere gemeenten

28/11/2001

1. Gelet op

Vragen wij:

bevolking klaar en duidelijk mee te delen op welke vergoeding en compensaties (politiek verlof e.d.) de onderscheiden mandatarissen (raadslid, schepenen, burgemeester) recht hebben.

2. Bij ontstentenis v adviesraad v verkeer vragen wij:

Aanleg van fietspad langs weerszijden van Kattestraat Deze aanleg kan gebeuren zonder ingrijpende werken, maar door schilderwerken of geplastificeerd materiaal.

Advies v bevoegd adjunct-politiecommissaris.

23/11/2001

Gelet op collegebeslissing punt 11, van 14 mei 2001 ivm zondagmarkt

Gelet op latere collegebeslissing ivm werkgroep

Gelet op collegebeslissing punt 15 van 22/10/2001

Gelet op politieregl. Deel XII

Vragen wij:

9/1/2002

1. Gelet op collegebeslissing en punt 11 2/5/2001, punt 16 3/7/2001, punt 2 9/7/2001, punt 11 24/7/2001, punt 1 21/8/2001,

punt 1 van 25 september 2001 waarbij juridisch adviseur wordt aangesteld om te onderhandelen in betreffende zaak.

Punt 26 van 16/10/2001 waarbij wordt akte genomen van advies van juridisch adviseur

Punt 48 van 17/12/2001 waarbij in artikel 1 v besluit wordt akte genomen van voormelde brieven van de gemeentevennoten, die besluiten geen gunstig gevolg te geven aan verzoek tot tussenkomst in de ontmantelings- en afbraakwerken van de verbrandingsoven; waarbij in art 2 v besluit een beroep wordt gedaan op dhr provinciegouverneur om in deze kwestie te bemiddelen bij de gemeenten Herselt, Hulshout en Putte.

Vragen wij: Wat is weerslag van deze feiten op rekening 2001

Wat is weerslag van deze feiten op begroting 2002

2. Gelet op collegebeslissing punt 4 22/10/2001, ivm veiligheidscoördinatoren

Vragen wij naar juiste toedracht en gevolg v deze beslissing.

3. Gelet op collegebeslissing; punt 16 A en B van 17/7/2001, punt 4 van 11/9/2001, punt 4 van 11/9 aanleggen van veiligheidsberm langs Langstraat wordt goedgekeurd.

Punt 9 van 22/10/2001 waarbij in besluit art 4 wordt gestipuleerd “de werken dienen ten laatste worden aangevat op 15/11/2001”

Vragen wij naar stand van zaken.

11/03/2002

1. Gezien: Eind vorig jaar werd in de gemeentekrant kortingbon van 2 euro gepubliceerd bij een artikel v Krinkel

Vragen wij: naar een evaluatie van het project

Of men al of niet nieuwe klanten heeft gewonnen.

2. Gezien: Binnengekomen bericht, dd 21/01/2002, aan het gemeentebestuur, dit vanwege provincie Antwerpen, ivm subsidiereglement repetitieruimten.

Vragen wij: Is meerderheid zinnens in te gaan op dit aanbod?

3/4/2002

Betreft: zondag 12 maart ll vond in de gemeente een soortzoektocht of rondrit plaats waaraan zeer vele alle-terreinwagens deelnamen.

Deze activiteit bracht onnoemelijke schade toe aan vele kerk- en voetwegen evenals aan wandel- en fietspaden.

Vragen wij: Werd voor deze rondrit toelating gevraagd, door eventuele organisatoren, aan het college

Werd toelating gegeven

Hoe staat college tov toegebrachte schade en hieruit voortvloeiende ongemakken voor reguliere gebruikers van deze binnenwegen zoals landbouwers, fietsers, wandelaars.

9/5/2002

Betreft: woonvergoeding v E.H. Henderieckx van de H Hartparochie

Gezien de pastoor vd H Hartparochie vanaf 14/10/97 de pastorie ter beschikking stelt v de gemeenschap, wat deze baten oplevert.

Vragen wij:

De huurvergoeding die hij ontvangt zou kunnen geïndexeerd worden met terugwerkende kracht.

Men zou een mogelijkheid kunnen zoeken, zodat deze huurvergoeding hem integraal ten goede komt en niet, zoals nu door fiscale reden er maar 185.92 euro overblijft.

Men zou kunnen overwegen, zoals bij sommige parochies, hem verplaatsingsonkosten te betalen

Het is volgens ons ook niet teveel gevraagd dat de huurvergoeding op tijd wordt overgeschreven en niet te laat zoals in het verleden is gebeurd.

9/6/2002

1. Gezien de collegebeslissing van 25 maart 2002 punt 16B ivm ontvangerij vragen wij:

2. Gelet wegenis- en rioleringswerken in de Heistsehoekstraat fase 3.

Gelet de brief van N.V. Louis Mols aan I.O.K. dd. 15/04/2002 ivm ‘niet in bezit zijn gesteld van geldige bouwvergunning’ vragen wij:

3. Gelet de brief van I.O.K. ivm met papierinzameling door verenigingen, ingekomen op 29/4/2002, vragen wij naar de houding van de meerderheid tov I.O.K. ivm:

4. Gezien de goedkeuring van het gebruikersreglement centraal speelplein in de gemeenteraadszitting van 7/5/2002.

Gezien gebleken is uit aanvragen van jeugdverenigingen dat zij activiteiten willen organiseren waarbij overnachtingen in het kamphuis aan de orde zijn. Vragen wij:

10/6/2002

DVD: Wat is er aan de hand met de beplanting van de Leuvensebaan na de herinrichting te Schriek

Bij uitstel van adviesraad voor verkeer: daar ik verschillende keren werd aangesproken met de vraag hoe het in de toekomst gesteld is met de herstellingen van de vele putten in onze gemeentelijke wegen. Zoals daar o.a. zijn: Kleine steenweg, bep. het laatste stuk voor centrum Booischot, Grote Heidestraat en nog vele anderen...

3/9/2002

1. Gezien,

Vragen wij naar – reden van verandering van timing

2. Gezien collegebeslissing 11/6/2002, punt 16, bij besluit art 5 “vrijstelling te verlenen voor de gemeentelijke taksen op luidspreker (microvoertuig) en aanplakking affiches”

collegebeslissing 4/2/2002, punt 13, bij besluit art 2 “de jeugdverenigingen dienen hiervan in kennis gesteld te worden via de jeugdraad”

Vragen wij: Voor beide zaken dezelfde regeling te treffen.

3. Gezien collegebeslissing 18/3/2002 punt 13 ivm asbestinventarisatie en beheersprogramma

Vragen wij naar stand van zaken en verdere verloop.

4. Gezien collegebeslissing 14/5/2002 ivm voorrapport B van gerechtsdeskundige ivm Hof van Riemen.

Vragen wij naar resultaat van besprekingen, vermeld in art 2 van besluit en gevolgen voor de gemeente.

5. Gezien vroegere collegebeslissing waarbij, op vraag van schooldirectrice een fiets – van de gestolen en niet teruggehaalde exemplaren – ter beschikking gesteld werd van een behoeftige leerling

In Aarschot een zgn “leenfiets” gedurende 30 dagen mag gebruikt worden door slachtoffer van diefstal.

Vragen wij aangehaald systeem ook in onze gemeente in te voeren.

6. Gezien gemeenteraadsbeslissing punt 10D van 9/4/2002 om “Daniel Van Dessel als kandidaat voor te dragen tot lid met raadgevende stem op algemene vergadering van I.O.K. op 25/06/02”

Vragen wij naar uitslag van stemming ivm bovenvermelde kandidatuur.

7. Gezien “ Verslag vergadering zondagmarkt dd. 18/04/2002” inzonder “Financiële situatie” waarin o.m. vermeld wordt

-de tarieven zijn vaak nog een oorsprong van licht ongenoegen bij sommige marktkramers. Dit vooral voor de “2 de handsverkopers” terwijl zij vroeger voor 5m standplaats 30fr/meter betaalden, is dit nu 1.25 euro/meter.

-globaal gezien brengt de zondagmarkt op 3 maanden quasi evenveel op als de maandag markt op een volledig jaar. Er wordt een omzet verwacht voor dit jaar van 7 a 7.5 miljoen fr.

- Bijna alle overschrijvingen voor het tweede kwartaal zijn verdeeld op de markt.

Vragen wij: welke inkomsten de gemeente dit jaar globaal ontvangen heeft van respectievelijk de losse en vaste standhouders van de maandagmarkt.

20/9/2002

BartWyns Heist-op-den-Berg, 20 september 2002

Kleine Steenweg 177

2221 Booischot

015/22.37.61

Mevr, Diane Verbist-Burgemeester

Kerkplein 17

Heist-op-éen-Berg

Mevrouw,

Ik richt mij met dit schrijven tot u in naam van de volledige democratische oppositie. De fractievoorzitters stellen zich steeds meer vragen bij de politieke cultuur in onze gemeente: wij stellen vast dat schepenen zich te pas en te onpas verbergen achter commissies en adviesraden om op deze wijze het publiek debat tijdens de gemeenteraad te ontwijken. Dit laatste kan nooit getolereerd worden, wel integendeel dit zou ingaan tegen de geest en de letter van de gemeentewet.

Anderzijds ligt het niet in onze bedoeling deze adviesraden en commissies te bagatelliseren: zij vormen een essentieel onderdeel van de voorbereidende fase van het democratisch besluitvormingsproces. Nochtans kunnen deze organen hun rol maar ten volle vervullen indien aan bepaalde voorwaarden voldaan is... voorwaarden die

Erop neerkomen dat een commissielid zich voldoende een beeld moet kunnen vormen van de agendapunten die gaan besproken worden.

In die zin wensen wij volgende maatregelen voor te stellen:

• De leden van adviesraden en commissies ontvangen minstens 7 vrije dagen vóór de dag van de vergadering thuis de agenda van de vergadering. Deze agenda kan zonder problemen met e-mail verstuurd worden;

- De agendapunten moeten voldoende duidelijk gedocumenteerd zijn opdat elk lid van de adviesraad of commissie zich een beeld kan vormen van wat precies besproken gaat worden;

* De uitnodigingen worden naar de effectieven en ter info naar de opvolgers en de raadsleden verstuurd. Opnieuw willen we het e-mail alternatief hier benadrukken.

Wij zijn ervan overtuigd dat u, Mevrouw, als voorzitter van de gemeenteraad onze visie deelt dat het debat een democratische meerwaarde geeft aan de werking van de gemeente. Wij hopen dan ook dat u onze vragen en opmerkingen in overweging neemt.

Steeds bereid tot nadere uitleg verblijven wij,

Met vriendelijke groeten.

Bart Wyns David Geerts Mario De Preter Jan Baestaens

Aga SP-a H.E.I.S.T. ETA

25/9/2002

Gezien

-de storm die op 14 en 15 juni lelijk huishield in de gemeente.

-de niet-erkenning tot ramp van deze windhoos door minister van binnenlandse zaken

Vragen wij: Is meerderheid alsnog zinnens pogingen te ondernemen tot erkenning tot ramp van deze feiten.

30/10/2002

1. Gezien

Vragen wij: wat is meerderheid zinnens met Langstraat?

2. Betreft “Publicatie kortingsbon Krinkel in Gemeentekrant” Gezien collegebeslissing, punt 14, van 1 oktober 2002

Vragen wij deze beslissing te herzien in functie van realiteit.

12/02/2003

1. Betreft meldingskaart

Gezien: Sinds enige tijd kan men in gemeentekrant een meldingskaart vinden

Vragen wij: Hoeveel meldingskaarten ontving het gemeentebestuur sinds de invoering?

Aan welke diensten waren die bestemd? (politie, openbare werken, leefmilieu e.d.)

Op welke situaties hadden die betrekking en in hoeverre werd hieraan gevolg gegeven.

2. Betreft leegstand

Gezien: De niet-onaanzienlijk aantal woningen die leegstaan, onbewoonbaar of verkrot verklaard zijn in onze gemeente.

Vragen wij: De evolutie van de verschillende categorieën in de loop der jaren.

Naar de som die door overheid ontvangen wordt aan leegstandsbelasting.

Heeft men een idee over het effect van die leegstandsbelasting.

Wat is bestuur zinnens om leegstand te verminderen.

3. Betreft: het Europees jaar van personen met een handicap

Gezien onze fractie niet vertegenwoordigd is in GAPH

Vragen wij: Het instellen van een prijs, die instellingen en organisaties beloont die extra inspanningen levert om personen met een handicap aan activiteiten te laten deelnemen.

18/03/2003

Heist op den Berg, 18/3/2003

Mevrouw Verbist-Vandewijngaerden

Burgemeester

Kerkplein 17

2220 HEIST-OP-DEN-BERG

Geachte Mevrouw,

Betreft: punt toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad van 25 maart e.k.

1. In de tariferingen voor zondag- en maandagmarkt hebben wij een aantal inconsistenties gevonden die maken dat de zondagmarkt over het algemeen duurder is dan de maandagmarkt. Wat is de reden van deze inconsistenties in tarief ? Mogen wij aandringen bij het schepencollege deze inconsistenties dringend te onderzoeken en zonodig aan te passen.

2. Sinds jaar en dag worden door het schepencollege regelmatig éénzijdige afwijkingen toegestaan in verband met de toepassing van het reglement op de zondagmarkt. Wat is de reden dat het schepencollege overtuigd is een reglement, gestemd door de gemeenteraad, niet te moeten toepassen ?

3. Omtrent de organisatie van de zondagsmarkt:

a. Hadden wij graag geweten wat de reden is dat het marktcomité niet meer vergaderd heeft sinds 18.04.2002.

b. Hadden wij graag dat initiatieven genomen werden door het schepencollege om de standhouders dichter te betrekken bij de organisatie van de markt. Immers op dit ogenblik beslist het marktcomité éénzijdig, zonder raadpleging van de standhouders.

4. Wij hadden graag voorgesteld een halfjaarlijks/ trimesterieel abonnement in te voeren voor seizoensgebonden koopwaar.

Ondertussen verblijven wij, geachte mevrouw,

Hoogachtend,

Jan BAESTAENS Doenja BRIERS

Fractievoorzitter ETA Gemeenteraadslid HEIST

17/02/2004

Wauters Karl

Kapelstraat 26

2223 Schriek

0476 / 46 73 69

Schriek, 17 februari 2004

Mevr. Verbist -Vandewijngaerden

Burgemeester

Kerkplein 17

2220 Heist Op Den Berg

Geachte Mevrouw,

Betreft: Agendapunt toe te voegen aan de gemeenteraad van 24 februari 2004: Maandagmarkt.

Na diverse klachten van postmannen, rolstoelpatiënten en handelaars over de wandelzone achter de kramen tijdens de maandagmarkt ben ik ter plaatse eens gaan kijken.

En ik heb inderdaad kunnen vaststellen dat er een heleboel marktkramers het niet zo nauw nemen met het reglement.

Op vele plaatsen is er slechts een doorgang van 80 cm.

Er staan ook vele voertuigen achter de kramen.

Nu is mijn vraag of misschien het reglement veranderd is en indien dit niet het geval is zou ik beleefd willen vragen om dit te onderzoeken en waar nodig is in te grijpen zodat niemand nog om diverse redenen last heeft van de maandagmarkt.

Ook moet ik tot men spijt vaststellen dat de wandelzone achter de kramen meer en meer bevuild worden door uitwerpselen van honden. Nochtans zou elke eigenaar van een dier toch moeten weten dat dit niet mag. En dat indien dit voorvalt hij de plaats moet reinigen. Graag zou ik ook willen vragen om ook hier iets aan te doen. Tenslotte willen we toch allemaal een nette gemeente.

Met vriendelijke groeten,

Wauters Karl - Gemeenteraadslid ETA

16/06/2004

1. In jaarverslag 2003 van I.O.K. lezen wij onder “proefproject inzameling landbouwfolie”, dan in Heist-op-den-Berg 0kg kuilfolie werd ingezameld. Wij vragen naar reden, oorzaak en gevolg van deze ophaling.

2. Reeds jaren worden wij geconfronteerd met fouten aan de gebouwen: centrale bibliotheek en nieuwe gemeenteschool te Pijpelheide.

Wij vragen naar: welke verschillende mankementen werden in de loop der jaren vastgesteld, hoe werden deze opgelost, op wiens kosten werden herstellingen doorgevoerd, hoe is de huidige situatie van beide gebouwen.

3. In een van vorige colleges werd punt over herinrichting Schriekstraat uitgesteld. Hoe zit het met plannen ivm deze straat?

4. Gelet op gebreken, vastgesteld bij definitieve oplevering Stationsplein waarbij, ondertussen, de aannemer failliet verklaard werd vragen wij naar verdere afhandeling van deze zaken.

5. Graag meer uitleg over collegebeslissing “Het OCMW voor te stellen voor die categorieën waarvoor zij de aankoop van een GFT-sticker als problematisch beschouwt, zelf stickers aan te kopen dewelke dan eventueel gratis aan de betrokkenen kunnen bezorgd worden.”

6. Hoe denkt meerderheid de verspreiding van de zogenaamde “anti-reclamestickers” aan te zwengelen?

7. Ivm het ongezond verklaren van woningen, 7 vorig jaar, vragen op welke basis en door wie dit gebeurt?

8. Ivm sluikstorten vragen wij naar evolutie in loop der jaren, pakkans, mogelijk terugkerende locaties.

16/11/2004

Betreft: stempelcontrole

Gezien schepencollegebeslissing ivm stempelcontrole op het gemeentehuis,

Vragen wij hoe het nu in feite zit met stempelcontrole op gemeentehuis.

19/1/2005

1. Gezien verhuis van BTW controledienst vanuit zijn woning, Kerkplein te Heist o/d Berg

Vragen wij: Dient hier zich geen opportuniteit aan voor het gemeentebestuur?

2. Waarom geen bancontact plaatsen op dienst ontvangerij?

3. Is het terrein van “Heist 04” nu al of niet opgenomen in lijst van aan te passen BPAs of RUPs?

7/4/2005

1. Wat gaat het bestuur ondernemen tegen de plaag van zwerfkatten, oa in de Zandstraat.

2. Hoe ziet het bestuur de bereikbaarheid van alleenstaande woningen?

3. Ivm ontgravingen kerkhof te Grootlo?

Volgens onze fractie zijn concessiepapieren destijds onduidelijk opgesteld.

Zijn geen andere oplossingen mogelijk?

17/4/2005

1. Kerkhof Grootlo;

Concessiecontract: Volgens art 4 is het alles behalve duidelijk of betrokkenen bij wederbegraving dienen te betalen.

Ontruiming

Onze fractie stelt voor dat de gemeente ipv het kerkhof te ontruimen, ze de naastgelegen grond verwerft om zo het kerkhof uit te breiden.

2. Bereikbaarheid – alleenstaande woningen

-Volgens welke regels onderhoudt of vernieuwt de technische dienst de toegangsweg naar alleenstaande woningen.

-Volgens welke maatstaven geeft het college opdracht aan de technische dienst de toegangsweg naar alleenstaande woningen te herstellen of te overlagen of te vernieuwen.

9/5/2005

1. Hoe is in onze gemeente de situatie ivm de 12 minuten regel bij de brandweer?

2. Heeft het bestuur van onze gemeente een zicht op de openbare toegankelijkheid van de miswegen in de verschillende deelgemeenten? Zo ja, hoe is de huidige toestand en wenst het college iets te doen, in welke zin dan ook, aan de toestand?

15/02/2006

1. Gezien schepencollegebeslissing 1 maart 2005 punt 14 ivm Schriekstraat

vragen wij wanneer wordt de strook waar de haag verwijderd werd nu eindelijk opgevuld met fundering en betonklinkers met afwisselende hoogte. (lage klinkers 8 cm hoge klinkers 10 cm).

2. Vorige jaren vroegen wij naar de mogelijkheid van plaatsen bancontact op de ontvangerij en de bevolkingsdienst van de gemeente. Gezien deze vraag positief onthaald werd vragen wij naar de stappen die al of niet ondernomen werden om de bevolking ten dienste te zijn ivm deze zaak.

3. Gezien de berichten (hier bijgevoegd) in zonneklaar, de driemaandelijkse nieuwsbrief van cv de zonnige kempen ivm domiciliefraude, vragen wij:

Is genoemd rondschrijven vertrokken?

Werden reeds aangiften van niet geregistreerde personen gedaan?

Wat is in feite de bedoeling van zonnige kempen en is ze zich bewust van de sociale gevolgen?

Is de actie ook gepland bij de andere sociale huisvestingsmaatschappijen in onze gemeente?

Hoe staat het college tov deze zaak?

4. Gezien verscheidene collegebeslissingen ivm sluikstorten vb 20 september 2005 punt 12 vragen wij naar criteria voor plaatsen van bord “verboden te storten”.

15/03/2006

1. Jaarverslag politie 2005

Op blz 29 lezen wij cijfers ivm verkeers pvs en cijfers ivm verkeersongevallen. Blijkbaar heeft een stijging van verkeerspvs geen dalend effect op het aantal verkeersongevallen.

- Is dit niet tegenstrijdig aan doelstelling van de politie

- Hoe moet men sterke stijging van verkeers pvs verklaren?

Op blz 41 lezen wij: “Een voorstel formulieren om aan de stijgende behoefte van jeugdzorg binnen de politiezone invulling te geven”

-Hoe gaat men dat doen?

Op blz 45 lezen wij cijfers ivm wapenvergunning

-zou een actie, zoals in West-Vlaanderen, geen beter en accurater beeld geven van het wapenbezit in onze gemeente.

Op lezen wij cijfers ivm lokale gebeurtenissen

-graag hadden wij meer uitleg bij deze cijfers

Het verwondert ons dat in dit toch wel lijvig jaarverslag niets vermeld wordt over de stakingaanzegging bij het politiekorps van de gemeente.

2. Jaarlijks wordt tweemaal een onthaalavond voor de nieuwe inwoners van onze gemeente georganiseerd.

-Gezien de evenwaardigheid van alle inwoners vragen wij de bewoners die niet aanwezig kunnen zijn op die avonden toch het zogenaamde welkomstpakket te laten bezorgen.

17/5/2006

1. Terrein Heist 04 te Heist-Goor

-Gezien onze vraag gemeenteraad januari 2005: “Is het terrein Heist 04 nu al of niet opgenomen in lijst aan te passen BPAs of RUPs?”

-Hierbij herhalen wij deze vraag.

Hoe is de situatie momenteel?

-Welke acties of maatregelen wenst bestuur nog te ondernemen om recreatiezone in dorpscentrum te behouden.

2.Gemeenteraadsverkiezingen

Gelet op:

-vraag naar openbaarheid van bestuur

-gemeenteraadsbeslissing punt 26 van geheime zitting van 20/03/2001 ivm presentiegelden raadslid

-bericht hieromtrent in gemeentekrant mei 2001, blz 12

-veelvuldige vragen van bevolking hieromtrent

Vragen wij:

-Bericht in gemeentekrant te laten verschijnen met als doel: bevolking klaar en duidelijk mee te delen op welke vergoeding en compensaties (politiek verlof, e.d.) de onderscheiden mandatarissen (raadslid,schepenen,burgemeester) recht hebben.

3. 0800 nummer

Gezien verscheidene overheidsdiensten en intercommunales te bereiken zijn via gratis 0800 nummers

Optimale dienstverlening aan de bevolking

Vragen wij: Te onderzoeken welke gemeente en OCMW diensten, prioritair, te bereiken zouden moeten zijn via 0800 nummer.

Vervolgens deze diensten te voorzien van dergelijke dienstverlening.

4.Gezien – Collegebeslissing punt 14 van 1 maart 2005

-onze eerdere vragen hieromtrent

-huidige, schandalige toestand

vragen wij: wat is bestuur zinnens ivm deze collegebeslissing teneinde de verkeersveiligheid van de fietsers te garanderen om dit deel van de Schriekstraat te fatsoeneren.

5. Braderij

Gezien: -onveilige situaties bij de braderij in Bergstraat, verleden jaar

-collegebeslissing, punt 18, 4 juli 2005

Vragen wij:

- Heeft dergelijke vergadering – art 1,2 van besluit al plaatsgevonden?

14/6/2006

1. Speelstraten

-Volgens onze informatie, ingewonnen bij jeugddienst, zou tijdens ek groot verlof het systeem van speelstraten niet meer in voege zijn

Wij vragen

-naar redenen hiervan

-mogelijke alternatieven

2. Verzekering jeugdverenigingen

-Gezien de vele evenementen die door de verschillende jeugdverenigingen worden georganiseerd, evenementen die toegankelijk zijn voor de hele bevolking

-Vragen wij het verplicht stellen van een zogenaamde “evenementenpolis” die niet-leden deelnemers van dergelijke evenementen verzekert bij kleine ongevallen of grotere calamiteiten.

-Het is zelfs opportuun dat deze kosten gedragen worden door gemeentebestuur.

3. Nieuw cultureel centrum

Gezien de zeer grote impact van eventuele bouw en uitbating op

-begroting gedurende volgende 20 jaar

-leefomgeving van omwonenden

-mobiliteitsproblemen

-de betoelaging – op allerlei manieren- van de vele verenigingen

Gezien de zeer beperkte bevraging van geïnteresseerden vragen wij dat het gemeentebestuur een referendum organiseert om na te gaan of de Heistse bevolking, al of niet, de bouw van een nieuw cultureel centrum wenst.

 

Baestaens Jan

E.T.A.-fractieleider

8 december 2006

Graag willen wij volgend punt toevoegen aan het programma van de eerst komende gemeenteraad,

gezien - teveel ongevallen de laatste tijd in de Tuindijk

- de algemene tendens naar snelheidscontrole

vragen wij het snelheidsregime in de Tuindijk, vanaf rondpunt kruisbrug tot bebouwde kom te verlagen van 90 naar 70 km/p.u.

Scherens Hilde

E.T.A. Fractie

08/12/06