TVT5,ww.intb (herhaling) © Johan Lagae

Vul de juiste oplossing in het 'venster' in.

Let goed op dat je correct typt.
De computer houdt ook rekening met spaties.
Gebruik als komma een echte komma.
TVT,v.t. Hoe schrijf je werkwoorden.png
werkwoordschema in de tegenwoordige en de verleden tijd
pv. met hoorbare -t, -d, -te, -de, -ten, den en met de stam op -t of -d
ww. met hoorbare -t die geen pv. zijn
termen kennen en gebruiken: ww. - nv. - pv. - ond. - enk. - mv. - t.t. - v.t. - stam - uitgang

1. Schrijf de juiste vorm op. Kies uit de gegeven mogelijkheden.

trainen - traint - train - trainde -
Wij elke woensdag op dat veld.

wandelde - wandeldt - wandelen - wandelt -
Hij elke dag vijf kilometer. (t.t.)

gestruikelde - gestruikelt - gestruikeld - gestruikeldt -
Zus is over die steen .

schilderde - schilderden - schilderdden - schilderen -
Vroeger veel mensen zelf hun huis.

vluchten - vlucht - vluchtten - vluchtte -
De dader vorige week naar Spanje.

2. Noteer de juiste vorm van de werkwoorden.

- parkeren
de stam:
De auto staat in de weg.
Vader altijd zijn wagen in een klein straatje.
Ik heb mijn auto op het pleintje .

- beleven
de stam:
Ik gisteren een leuke namiddag.
Wij hebben iets verschrikkelijks .
Jij vandaag de dag van je leven!

- verbranden
de stam:
Moeder vorige week haar huid.
Zus elke middag haar vingers aan de braadpan.
Het is verboden afval te .

3. Schrijf de juiste vorm op.

liegen ---------- Je gisteren tegen mij.
bouwen ------- Mijn ouders hebben tien jaar geleden een nieuw huis .
verhuizen ----- Wij volgende week naar het platteland.
storten --------- De man vorige week in een ravijn.
verslaan ------- De bezoekers vorige zondag de thuisploeg.
uitbarsten -------- De jongen gisteren in tranen .
beledigen ----- Hij heeft mij .
verraden ------- Stien af en toe haar vriendin.
wurgen --------- De man werd op de vijfde verdieping gevonden.
vermelden ---- uw naam en adres.