Werkwoorden 6 vierde leerjaar (basis) © Johan Lagae

Vul de juiste oplossing in het 'venster' in.

Let goed op dat je correct typt.
De computer houdt ook rekening met spaties.
Gebruik als komma een echte komma.
Leerinhoud:

* inoefening van de tegenwoordige tijd met het werkwoordschema

1. Vul in.
Schrijf eerst in de voorziene vakjes onder de opgegeven zin het onderwerp van de zin en de persoonsvorm van 'werken' (in de volgorde van de opgegeven zin).
Zo kun je weten of een t bij de stam moet voegen of niet...
Vul daarna de persoonsvorm in van het opgegeven werkwoord.

Voorbeeld:
In de garage schuilt (schuilen) de poes voor de vrieskou.
De poes werkt.
Jan leert (leren) de hele avond.
Jan werkt.

In die film (vermoorden) het hoofdpersonage drie mensen.


De vissers (varen) met hun boot naar het Verre Oosten.


Op zee (veranderen) de frisse wind plots in een hevig onweer.


Onze poes (vangen) met haar poot twee vissen.


's Avonds (verdwijnen) een vreemd wezen achter de bomen.


Elke morgen (krijgen) ik bij het ontbijt een glas melk.


Wanneer (gaan) jullie op schoolreis?


De buschauffeur (rijden) met ons naar de ingang van het pretpark.


Mijn kleine broer (vertellen) al zijn belevenissen aan onze ouders.


2. Vul in: de laatste één of twee letters van het woord. Gebruik het werkwoordschema.
Vul daarna telkens ja of neen in na elke zin.
Voorbeeld:
Jouw mon is vuil.
'mond' is een pv. zonder t achteraan: neen
'mond' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam): neen
'mond' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam + t): neen
'mond' is geen pv.: ja

De een kwaakte luid.
'een' is een pv. zonder t achteraan:
'een' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam):
'een' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam + t):
'een' is geen pv.:

Dat spinnenwe vind ik akelig.
'spinnenwe' is een pv. zonder t achteraan:
'spinnenwe' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam):
'spinnenwe' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam + t):
'spinnenwe' is geen pv.:

Mijn ouders waren verras bij het horen van het nieuws.
'verras' is een pv. zonder t achteraan:
'verras' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam):
'verras' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam + t):
'verras' is geen pv.:

Lotje beantwoor alle vragen correct.
'beantwoor' is een pv. zonder t achteraan:
'beantwoor' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam):
'beantwoor' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam + t):
'beantwoor' is geen pv.:

Is dat beleef?
'beleef' is een pv. zonder t achteraan:
'beleef' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam):
'beleef' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam + t):
'beleef' is geen pv.:

In de film wor iedereen vermoord.
'wor' is een pv. zonder t achteraan:
'wor' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam):
'wor' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam + t):
'wor' is geen pv.:

Hij vin dat spijtig.
'vin' is een pv. zonder t achteraan:
'vin' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam):
'vin' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam + t):
'vin' is geen pv.:

Die oorlog is gestop.
'gestop' is een pv. zonder t achteraan:
'gestop' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam):
'gestop' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam + t):
'gestop' is geen pv.:

Ik geloo je niet.
'geloo' is een pv. zonder t achteraan:
'geloo' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam):
'geloo' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam + t):
'geloo' is geen pv.:

Morgen wor mijn zus achttien.
'wor' is een pv. zonder t achteraan:
'wor' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam):
'wor' is een pv. en ik hoor t achteraan (stam + t):
'wor' is geen pv.: